خبرها
کد : ۴۶۵

 یکی از مأموریت های دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، علاوه بر آموزش و تربیت سرمایۀ انسانی، بسترسازی در زمینۀ توسعۀ پژوهش و فناوری است.

 
به گزارش راستین آنلاین استاد دانشگاه و قائم مقام  مؤسسۀ آموزش عالی فاطمیه (س) شیراز گفت :بدین ترتیب دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی با ترغیب اساتید، اعضای هیئت علمی و دانشجویان به پژوهش در حوزه های مختلف، تلاش می کنند، از یک سو مسائل و مشکلات واقعی جامعۀ بومی خود را حل و از سوی دیگر به گسترش مرز علم و دانش اقدام کنند. 
 
اسماعیل کلانتری افزود :همان طور که می دانیم هر پژوهشی با شناسایی مسئله ای واقعی که تا کنون لاینحل بوده، شروع می شود و در طی مسیر پژوهش، پژوهشگر تلاش می کند به حل آن مسئله بپردازد.
 
او ادامه داد :هر سال در ایران آخرین هفتۀ آذر به هفتۀ پژوهش شناخته می شود، امسال نیز از 22 آذر تا 28 آذر به نام هفتۀ پژوهش نامگذاری شده است. 
 
در این هفته دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تلاش می کنند با انجام فعالیت های ترویجی و ارائۀ دستاوردهای پژوهشی خود، پژوهشگران، اساتید، اعضای هیئت علمی و دانشجویان را بیش از پیش به انجام فعالیت های پژوهشی ترغیب کنند. 
 
کلانتری گفت :همچنین در این ایام فرصت خوبی مهیا می شود که چالش های پژوهش در ایران بیشتر شناسایی و به آن پرداخته شود. 
 
او اضافه کرد :یکی از مهم ترین چالش های پژوهش در ایران بودجۀ کم در این باره است، این موضوع هم در بین نهادهای دولتی و هم در بین نهادی خصوصی به عنوان نقیصه ای جدی وجود دارد.
 
 این در حالی است که سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی بر اساس برنامۀ ششم توسعه باید به 4 درصد برسد و هم اکنون تقریباً نیم درصد است. 
 
مسئلۀ دوم که به نوعی می توان آن را منشأ چالش نخست دانست، ضعف درک اهمیت و ضرورت پژوهش در حل مسائل و مشکلات واقعی در سطح خرد و کلان است. 
 
او اظهار کرد :به بیان دیگر شرکت های خصوصی و سازمان های دولتی در سطوح کوچک و بزرگ، کمتر به اهمیت نقش پژوهش در حل مسائل و مشکلات واقفند و لذا هزینه کردن در این باره را ضروری نمی دانند.
 
کلانتری ادامه داد :علاوه بر دو مشکل یادشده، حضور بخش خصوصی هم در پژوهش بسیار کم رنگ است، در واقع بخش خصوصی در ایران کمتر حاضر شده به عنوان سرمایه گذار در حوزۀ پژوهش ورود کند. 
 
شاید یکی از دلایل این امر، امید کم بخش خصوصی به بازدهی مالی پژوهش در کوتاه مدت و بلند مدت است. لذا سرمایه گذاران کمتر راغبند در این باره به سرمایه گذاری بپردازند و به رغم حضور نسبتاً جدی بخش خصوصی در راه اندازی مؤسسات آموزش عالی غیردولتی، حضور آن در راه اندازی مؤسسات پژوهشی غیردولتی بسیار کم رنگ است. 
 
کلانتری خاطر نشان کرد :چهارمین چالش پژوهش در ایران، پیوند نخوردن پژوهش با جامعه و صنعت است، در ایران پژوهش ها کمتر به مسائل واقعی جامعه و مشکلات مبتلا به صنعت می پردازد. 
 
این موضوع به ویژه دربارۀ پژوهش های رسمی و آکادمیک یعنی پایان نامه ها و رساله های دانشگاهی و مقالات پژوهشی منتشرشده در مجلات و همایش های علمی نیز قابل ملاحظه است، اگر چه پرداختن به علت این موضوع نیز خالی از لطف نیست. 
 
اهمیت مراجع رسمی به انتشار مقالات در مجلات بین المللی، که الزاماً به دنبال رفع مشکلات جامعه و صنعتِ بومیِ کشورهای در حال توسعه مانند ایران نیستند، شاید یکی از دلایل مهم نپرداختن پژوهش های دانشگاهی به حل مشکلات جامعه و صنعت بومیِ ایران باشد.
 
او افزود :مؤسسۀ آموزش عالی فاطمیه (س) شیراز به عنوان تنها مرکز آموزش عالی غیردولتی ویژۀ خواهران در جنوب کشور نیز هر سال ضمن گرامیداشت هفتۀ پژوهش، تلاش می کند به ترویج امر پژوهش در بین اساتید، اعضای هیئت علمی و دانشجویان بپردازد. شایان ذکر است این مؤسسه که در سال 1390 و با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری در شهر شیراز تأسیس شده، یکی از اولویت های پژوهشی خود را به صورت ویژه، به پژوهش در حوزۀ زنان اختصاص داده است. در همین راستا این مؤسسه در سال 1398 موفق به اخذ مجوز مجله ای علمی با عنوان «پژوهش های میان رشته ای زنان» شده که به انتشار مقالات علمی در حوزۀ زنان می پردازد. لذا مؤسسۀ آموزش عالی فاطمیه (س) شیراز اکنون و در دهمین سال فعالیت خود، با داشتن 27 رشته در مقاطع کارشناسی ارشد، کارشناسی و کاردانی و بیش از هزار دانشجو، به عنوان مرجع علمی فعالیت های آموزشی و پژوهشی در حوزۀ زنان در استان فارس و جنوب کشور شناخته می شود و تلاش می کند با اولویت قرار دادن مسائل اجتماعی مرتبط با حوزۀ زنان بتواند نقش اثرگذاری را در حل مسائل و مشکلات این حوزه داشته باشد.
 

نظر شما

captcha